تبلیغات عجیب غریبی از اسپیلت اینورتر میشود . 60 درصد کاهش مصرف !
میزان کاهش مصرف اسپیلت اینورتر چقدر است ؟
اینورتر تنها کاری که میکند تنظیم میزان بار مورد
نیاز اسپیلت است که مثلا با 30 درصد کار کند یا 100 درصد . یعنی درسته که
اینورتر مثلا با 30 درصد کار میکند اما جمع جریان مصرفی یک اسپیلت غیر
اینورتر در مقایسه با اینورتر صرفنظر از جریان اولیه یکی است .
1- اینورتر جریان راکتیو را
حذف میکند . آنچه که درباره کنتور های آنالوگ میدانیم اینست که راکتیو را
محاسبه نمیکند . البته زمزمه هایی وجود دارد که کنتورهای جدید راکتیو را
محاسبه میکنند (به نظر میرسد درست نیست چون باید در قبض پارامتری به نام
جریان راکتیو باشد )
2- مزیت اینورتر حذف استارت های اولیه و جریان کشی آن است که چون لحظه ای است اهمیت زیادی ندارد ( از نظر قیمت برق مصرفی ) .
نشانه ای از تبلیغات : یک مغازه انتشارات تابستان
پارسال پیش رفتم دیدم اسپیلت گذاشته در مغازه هم بازه ( قبلا کولر آبی داشت
) . گفتم اسپیلت گذاشتی در بازه مصرف زیاد نشه . گفت اینورتره کمتر از
کولر آبی مصرف داره .
چند وقت پیش رفتم از مبلغ برقش در تابستان پرسیدم گفت دو برابر شد
صرفنظر از بار راکتیو و جریان راه اندازی ، متوسط مصرف کل اسپیلت غیر اینورتر برابر است با مصرف اینورتر
چون وقتی غیر اینورتر به دمای تنظیمی رسید کمپرسور را خاموش میکند و مدتی خاموش است اما اینورتر دائما با یک بار ثابت کار میکند
توضیح بار راکتیو موتورها ( کمپرسور ) : در واقع
انرژی مصرف نشده است و در غیر اینورتر بین کمپرسور و ترنسفورمر پست برق در
حال چرخش است و تغذیه ای از نیروگاه ندارد ( به همین خاطر است که مسئولین
برق در تابستان گفتن اگر اینطوری پیش بره ترانسفورمرها آب میشن )
اما چون برق در ورودی اینورتر دی سی میشود جریان راکتیو در خازن های اینورتر چرخش دارد و اینورتر بار راکتیو موتوری ندارد
به همین خاطر حتی در فول بار اگر جریان اینورتر را بگیرید کم تر از فول بار غیر اینورتر است
یکی از مزایای کنترل هوشمند موتورخانه برای ساختمانهای بزرگ امکان کنترل اینورتر میباشد .
نصب اینورتر روی بعضی از پمپ ها مزایای زیادی دارد که در این نوشته به کنترل اینورتری پمپ رادیاتور / فنکوئل پرداخته میشود .
بر اساس محاسبات اختلاف دمای آب رفت و برگشت
رادیاتور / فنکوئل ده درجه میباشد . مفهوم این مطلب اینست که اختلاف دمای
آب دو سر رادیاتور / فنکوئل باید ده درجه باشد .
اما عملا در موتورخانه ها چنین اتفاقی نمی افتد . دو دلیل باعث این مشکل میشود :
الف- محاسبه دبی پمپها بر اساس حداکثر مصرف است (
سردترین روزهای سال ) و در مواقعی که هوا گرم تر است اختلاف دمای رفت و
برگشت خیلی کمتر از محاسبات است .
ب- در سیستمهای دارای سرمایش میزان دبی مورد نیاز سرمایش دو برابر دبی گرمایش در نظر گرفته میشود
متاسفانه در موتورخانه ها گاهی اختلاف دمای رفت و برگشت 1 تا 2 درجه است و نشان میدهد سرعت آب در سیستم خیلی بیشتر از نیاز است .
معایب زیاد بودن دبی رادیاتور / فنکوئل :
1- پرت حرارتی زیاد از لوله ها و مخصوصا بویلرها
2- مصرف برق زیاد
3- در بعضی پروژه ها دیده میشود این مشکل باعث کلافگی ساکنین میشود
راه حل : استفاده از اینورتر
اینورتر دستگاهی است که سرعت پمپ را از صفر تا 100
کنترل میکند . سیستم هوشمند کوثر اختلاف دمای رفت و برگشت موتورخانه را در
نظر میگیرد و یک خروجی به اینورتر بر اساس این اختلاف میدهد .
در پروژه هایی که اینورتر نصب شده است دیده میشود که پمپ رادیاتور / فنکوئل در بسیاری اوقات با 30 درصد دور نامی کار میکند
این یعنی سیستم هوشمند
نهایت کنترل است
نهایت آسایش و بهینه سازی است
مزایای استفاده از اینورتر برای پمپ رادیاتور / فنکوئل:
1- بهینه سازی مصرف گاز
2- کاهش چشم گیر مصرف برق ( پمپی
که با 30 درصد دور نامی کار کند مصرفش نه صدم درصد مصرف نامی است یعنی کمتر
از 10 درصد ) ( یکی از مصارف اصلی برق در ساختمانها مربوط به این پمپ است )
3- کاهش استهلاک پمپ ( با حذف تنش اولیه استارت و کاهش سرعت پمپ )
تولید PWM سینوسی 3 فاز برای ساخت اینورتر و کنترل دور موتور ac
در این پروژه که با کامپایلر
کدویژن انجام شده، روی خروجی های OC1A و OC1B و OC1C در mega64، سه خروجی
PWM سینوسی با اختلاف فاز 120 درجه تولید می شوند. کنترل تغییر فرکانس از
طریق ولتاژ آنالوگ متصل به ADC0 انجام می شود. فرکانس خروجی در محدوده 0.5
تا 100 هرتز و با پله 0.1 هرتز تغییر می کند و در کل 996 فرکانس مختلف
تولید می شود. اگر مقدار قرائت شده توسط ADC کمتر از 14 باشد، هر سه خروجی
در وضعیت Low قرار می گیرند.فرکانس حامل PWM برابر 15.6 کیلوهرتز است و
کلاک mega64 در مقدار 8 مگاهرتز باید تنظیم شود. با فیلتر کردن 3 خروجی می
توان 3 سینوسی با اختلاف فاز 120 درجه را مشاهده کرد که این عملیات می
تواند توسط 3 فیلتر RC با فرکانس قطع مناسب انجام شود. در آخرین نسخه
پروژه، مقدار Acceleration از طریق ولتاژ اعمال شده به ADC1 و مقدار
Deceleration از طریق ولتاژ اعمال شده به ADC2 قابل تنظیم هستند. محدوده
تغییرات برای هر یک از این دو پارامتر 255-1 ثانیه است که به معنای زمان
تغییر به میزان 100 هرتز در فرکانس است. این کد در بخش پروژه های سایت AVRFreaks قرار داده شده است. در ادامه 4 نسخه مختلف از این پروژه برای دانلود قرار داده می شود.
1391/07/12 فایل SPWM3.zip قرار داده شد.
1392/06/27 نسخه
جدید پروژه (SPWM3_4Rev0.zip) با اضافه کردن کلیدهای Run و Stop و
Direction و Led هایی برای تعیین جهت و وضعیت فعال بودن موتور و همچنین
پشتیبانی از شرایط fault قرار داده شد. شماتیک پروژه در پست زیر قرار دارد: http://www.eca.ir/forum2/index.php?t...5219#msg275219